Anna`s & Fredric´s torp

Äntligen har vi hittat vårt drömhus/torp. Trots storleken så har vi valt att kalla det för torpet eftersom vi från början letade efter ett litet sommar torp men föll för detta underbara hus. En hel del behöver göras och vi har lagt sommaren 2009 när huset fyller 100år som datum för att vara klara med renoveringen. Den här bloggen kommer således att handla om vår väg till vårt dröm torp.

måndag 28 april 2008

Tomten!

Så här ser tomten ut i nu läget.

Ett stort träd med en gren som gått av. Måste fixas snabbt så att inte barnen får den över sig på nått sätt. Ser framför mig en låååång stege och såg.
Syrenbuskar bakom uthuset. Förra helgen hittade jag även en svartvinbärsbuske mitt inne bland alla syrener. Den kommer nog att få flytta någon annanstans på tomten. Nu ser man även att gräsmattan ser ut som hela havet stormar med alla tuvor och jordhögar (antagligen sork).
Längst ner på tomten växer ett fruktträd av något slag. En kompost finns det också där och vad jag tror är hallonbuskar. En gran häck avgränsar mot ett litet dike som måste få ett staket runt sig. Mycket att barnsäkra när man har små barn. Det växer säkert en hel del annat också som kommer upp snart och visar sig för oss. Ska bli så spännande att se.
Här kommer en före bild på en svartvinbärsbuske som jag gav mig på förra helgen. Innan jag började var den ca 5 meter i diameter och 2 1/2 meter hög.
Här är efter bilden. Nu är allt dött borta och alla skott som växte runt omkring. När jag kommit en bit in hittade jag en ställning runt busken. Den ser man inte ens på före bilden. Kan inget om hur man beskär träd och buskar men jag försöker så gott jag kan och får väl lära mig längs med vägen. Om jag har tur kanske det kommer lite bär nästa år iaf. Har inte gett mig på rödvinbärsbuskarna än men jag tror att jag väntar med dom till nästa år. Ska bara ta bort det som är dött.
Här är infarten till huset sett från äppelträdet. Ska bli spännande att se vad det är för buskar som växer där. Hoppas på syren. Gruset på uppfarten behöver fyllas på men det får nog vänta till kommande år. Känns inte så prioriterat.
Här är ett av tre äppelträd. Det är nästan lika högt som flaggstången. Ska ta bort det som är dött snart och i höst blir det dax för en riktig beskärning. Tänkte bjuda hit min syster en helg som kan det där med att beskära träd. Man ska tydligen kunna kasta en keps genom trädet utan att den fastnar. Nu kan man nog inte ens kasta en boll igenom utan att den fastnar.
Det finns det som är vacker också. Dessa växer vid huskanten och över hela gräsmattan på framsidan.
Hela gräsmattan på framsidan är full av krokus, snödroppar, scilla och ...
gullvivor i mängder. Ska bli så roligt att åka dit över Valborg och se vad som hänt i trädgården. Hittade några stora lila knoppar i marken på baksidan av huset som jag är jätte nyfiken på. Återkommer med bilder på dessa efter Valborg.
Kram så länge/Anna

5 kommentarer:

  1. Oh, vad roligt att få se tomten. Verkligen spännande och se vad som växer upp. HÄRLIGT!!!

    Jag är lite förväntansfull på vad det är för växligheter som växer vid vårt nya hus!

    Kramis Lila

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt att göra en upptäcktsresa på tomten, du kommer säkert att se mycket vackert som dyker upp. Hoppas att ni får en sommar utan knott och mygg.(som Stockholmare är man inte riktigt van med dem)
    Lycka till med reparationerna, Marre

    SvaraRadera
  3. Kul att ni brinner för detta härliga hus. Ska bli kul att se vid tillfälle. Peter

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hittade hit via Me and Alice. Var verkligen tvungen att bläddra mig ner i dina inlägg...spännande resa ni har framför er! Vilken härlig skillnad det var på bilderna med väggar i gult och grön matta....till härliga väggar i vitt och fint trägolv. Det skall bli jättekul att följa med i ert torp på landet.
    Länkar dig/er om det är ok!

    Vi ses igen!
    Ann

    SvaraRadera
  5. Det är en härlig tid vi går till mötes , kul och se vad som redan finns.
    Fina vår blommor.
    Tomten ser fin ut.
    Kram y.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails